Joi seara spre vineri dimineata, 14 – 15 august 2014, in biserica Schitului „Sfantul Mare Mucenic
Gheorghe” din satul Closca, incepand cu orele 22.00, s-a savarsit Slujba
Privegherii de toata noaptea, dupa tipicul Sfantului Munte, in cinstea
Maritului Praznic al ADORMIRII MAICII DOMNULUI.
Privegherea a inceput cu slujba Vecerniei Mari, in cadrul
careia s-au cantat stihirile compuse de imnografi in cinstea Adormirii Maicii
Domnului. La prima stihira a Vecerniei Mari – „O, preaslavita minune! Izvorul
Vietii in mormant se pune…” s-a scos Sfantul Epitaf in mijlocul bisericii.
Epitaful este o icoana brodata sau pictata ce o reprezinta pe Maica Domnului
adormita si pe Mantuitorul Iisus Hristos, in slava, tinand in brate sufletul
Maicii Sale, reprezentat sub forma unui prunc infasat.
Imediat dupa savarsirea slujbei Litiei s-a citit Cuvantul
la Adormirea Nascatoarei de Dumnezeu a celui intre sfinti Parintelui nostru
Nicolae Cabasila. S-a continuat cu citirea psalmilor Utreniei si obisnuitele
tropare, catisme si sedelne. Frumoasa si melodioasa cantare, ce a impodobit pe
deplin aceasta slujba, a fost cea a Polieleului „Cuvant bun...” cu marimurile
praznicului, imn ce se canta doar la Praznicele inchinate Maicii Domnului.
Finalul slujbei Utreniei a fost marcat de cantarea
Doxologiei Mari. Inainte de cantarea intreit-sfanta - “Sfinte Dumnezeule…”, s-a
savarsit si slujba Prohodului Adormirii Maicii Domnului. Astfel, intr-un glas
si cu o singura inima, toti cei prezenti, s-au simtit alaturi de Apostolii
veniti de la marginile lumii si s-au rugat Imparatesei cerului. Dupa terminarea
celor trei stari, a avut loc si procesiunea cu Sfântul Epitaf, sfanta cruce,
steagurile si ripidele în jurul bisericii. Toti credinciosii prezenti au trecut
pe sub Sfantul Epitaf, la intrarea in lacasul de cult, si au venerat Sfanta
Evanghelie si Sfanta Cruce, dupa care Sfantul Epitaf a fost asezat pe Sfanta
Masa, ca intr-un duhovnicesc Ghetsimani.
Prohodul Maicii Domnului este o rugaciune plina de evlavie,
integrata in cultul Bisericii noastre, creand un paralelism intre momentul
Rastignirii si Invierii Mantuitorului si ridicarea la ceruri a Nascatoarei de
Dumnezeu. Totodata, Prohodul Maicii Domnului cuprinde si referinte de natura
istorica legate de imprejurarile in care s-a savarsit si s-a mutat la ceruri
Nascatoarea de Dumnezeu. Intreaga scriere este o Liturghie a intregii creatii
vazute si nevazute, care slujeste Maicii Domnului si se bucura, ca desi se muta
din viata aceasta, ramane de-a pururea mijlocitoare, rugatoare si impreuna
lucratoare a mantuirii intregului neam omenesc.
Sfanta si
Dumnezeiasca Liturghie, a fost cea care a culminat acesta Slujba a Privegherii,
dand posibilitatea celor prezenti, de a se uni direct si deplin cu Dumnezeu,
Cel in Treime inchinat, prin Impartasirea cu Cerestile Daruri, Insusi Trupul si
Sangele Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Dupa rostirea Pericopei Evanghelice
de la Sf. Ap. si Ev. Luca (cap X, 38-42 si cap. XI, 27-28), ce prezinta pe cele
doua femei, Marta si Maria si pe Mantuitorul care intra in casa lor,
Ieromonahul Schitului a tinut un cuvant de invatatura, explicand semnificatiile
pericopei.
La finalul slujbei s-au scos spre venerare moastele
Sfantului Marelui Mucenic Gheorghe, purtatorul de biruinta si ale
Preacuviosului Parinte Ioachim Vatopedinul.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu